niedziela, 12 lipca 2015

Hva kan se i Szczecin? #1

Jeg studerer på universitet i Szczecin. Her studerer også mange norske studenter. Jeg møter mange av de når jeg går på biblioteket. Szczecin er den syvende største byen i Polen. Den ligger på begge sider av elven Oder. Den er en av de eldste og største byer i Polen. Avstanden i en rett linje mellom byene Szczecin - Oslo er 764 km. I dag skal jeg fortelle om hva kan du se i Szczecin.

Studiuję w Szczecinie. Często spotykam tutaj także studentów z Norwegii. Szczecin jest siódmym co do wielkości miastem w Polsce. Leży po obydwu stronach Odry. Jest jednym z najstarszych i największych polskich miast. Odległość w linii prostej między Szczecinem a Oslo wynosi 764 km. Dziś opowiem Wam o tym, co warto zobaczyć w Szczecinie.


Waly Chrobrego Promenade

Dette er en juvel Szczecin, synes jeg. Et "must" for alle besøkende! I henhold til maritime loven, det er slutten av Østersjøen. Men det er ikke strand eller bading, dessverre. Det er et fint sted til å spasere, utsikt over elva og storslåtte bygninger. Det finnes mange fine bygninger å se på. Gaten inneholder også mange restauranter, museum, kontor og Marine Academy. Min kjæresten studerer her, så det er viktig stedet til meg. Jeg elsker å gå på en tur til Wały Chrobrego.

Myślę, że to klejnot Szczecina. Obowiązkowy punkt dla każdego zwiedzającego. Zgodnie z prawem morskim jest to koniec Morza Bałtyckiego, ale nie ma tutaj żadnej plaży ani kąpieliska, niestety. Wały Chrobrego to piękne miejsce na spacer z widokiem na rzekę i piękne budynki. Na wałach znajduje się wiele restauracji, muzeum, urząd i Akademia Morska. Mój chłopak tutaj studiuje, więc jest to dla mnie ważne miejsce. Uwielbiam spacerować na Wały Chrobrego.




Blonia Square

Det er et av de beste stedene for en spasertur, eller bare å sitte på gresset, litt som Szczecin Hyde Park. Det er fontener, et monument pave Johannes II og den berømte tre Eagles monument. Du vil elske flotte ruter å gå eller kjøre sykkel med utsikt over rådhuset. Du kan drikke en kaffe eller spise iskrem her. Jeg synes at Jasne Błonia er den vakreste i sommer og vår, når det er mange krokuser. Du må se det!

To jedno z najlepszych miejsc do spacerowania lub po prostu siedzenia na trawie. To taki szczeciński Hyde Park. Pokochacie piękne trasy spacerowe lub rowerowe, z widokiem na urząd miasta. Możecie tutaj napić się kawy lub zjeść lody. Myślę, że Jasne Błonia są najładniejsze latem i wiosną, kiedy kwitną krokusy. Musicie to zobaczyć!



Park Kasprowicza



Det er en stor Park, amfiteater og flott Rose Garden. Perfekte måned for et besøk til den er mai, synes jeg. Det er et flott sted for piknik! Herlig spasertur smug, vakker dammer, små romantiske broer og houndreds av trær. Vel verdt et besøk!

To ogromny park z teatrem letnim i ogrodem różanym. Myślę, że idealnym miesiącem do odwiedzenia go jest maj. To idealne miejsce na piknik! Piękne alejki spacerowe, staw, mały, romantyczny mostek i setki drzew. Warto odwiedzić!




Har du vært i Szczecin?

Følg meg:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz